Alles digitaliseren

Definities en menselijke taken uithollen zodat we makkelijker kunnen stellen dat digitale technologie het kan vervangen: ik zie het steeds vaker.
Emoties herkennen? Een kwestie van gezichtsuitdrukkingen categoriseren. Empathie? Een kwestie van gesprekken aanpassen aan iemands emotie. Onderwijs? Een kwestie van informatie overdracht.
Voila, we kunnen sociale intelligentie, empathie en onderwijs digitaliseren. En nou niet zeggen van niet want dan verpest je het automatiseringsfeestje van de tech-industrie en de mensen die technologische vooruitgang gelijkstellen aan sociaal-maatschappelijke vooruitgang. Ankana Spekkink verwoord het treffend: “Online onderwijs lijkt prima ingezet te kunnen worden op de momenten dat onderwijs wordt opgevat als het overdragen van feitelijke kennis en het toewerken naar een doel met een meetbare uitkomst. Maar online onderwijs wordt problematisch als het gaat over de bevordering van nieuwsgierigheid, creativiteit, reflectief vermogen en morele ontwikkeling.
Uiteindelijk kunnen we ”alles” digitaliseren, maar we moeten ons afvragen wie daar precies allemaal beter van worden en hoe digitalisering onze definitie van beter beïnvloed.